Glemt detaljer?

Mærkning af pighvare

Projekt Pighvar Roskilde Fjord Marts 2017

Efter en stor arbejdsinsats af ca 15  medlemmer af Gershøj Fritidsfiskerforening , lykkedes det at fange 33 pighvarer , i løbet af uge 11.
Biologerne Jon Svendsen og hans hjælper Hugo Flavio  fra  DTU-aqua , vil bruge dem til en undersøgelse.
Pighvarerne fik indopereret  en lille radiosender som skal oplyse om de trækker ud af fjorden, når de bliver gydemoden.
Biologerne havde i forvejen udlagt lyttebøjer, som skal registregere pighvarernes bevægelser.
Inden for det næste års tid får vi så resultaterne af målingerne.

På Gershøj Havn blev der pga det dårlige vejr, opstillet et operationstelt , og efter en tur på bordet, blev fiskene hurtigt sejlet ud til et område med lyttebøjer.

Udsætningsområdet blev så erklæret  fiskefrit i 4 uger.
Gershøj Fritidsfiskerforening  var på sidste arbejdsdag vært for en skøn frokost for alle som havde deltaget.
Stor Tak til alle  som gav en hånd  til dette spændende projekt

Pighvarerne er ikke særligt mærket da dette formegentligt vil påføre dem unødig overbelastning.
Men hvis man fanger en med sytråde stikkende ud lige bag gællerne, så slip den venligst ud igen.
Sytråden vil forsvinde efter et stykke tid, så det er ikke muligt at genkende dem der efter.
Fanger du en pighvar og finder ud af at der er en radio sender i den, må du meget gerne sende den til os, eller komme forbi med den, da en ny radiosenderen koster 2000 Kr