Glemt detaljer?

Fiskeriet

Vores primære fiskeri er efter ål, men andre fiskearter forekommer.
Fiskeriet foregår for det meste med ruser og garn.
Vi fanger ål, havørred, skrubber, sild, makrel og Pighvar.
En del fisker også med rejepæleruse, for at have til ålekroge eller bare en smagfuld franskbrødsmad.

Fiskeri med ålekroge

Fiskeriet med ålekroge dyrkes med stor lidenskab, blandt nogle af vores medlemmer, da det er helt fantastisk, at mærke ålene sprælle på linen.

Niels winther i gang med at sætte ålekroge, da det endnu var lovligt, at sætte om sommeren.
I dag må vi kun sætte ålekroge fra 1. Marts til 1. Maj, samt fra 1. Oktober til 1. December.
Det tager ca. 25 minutter for Niels at sætte 400 kroge. Han agner krogene med levende agn mens han sejler.
Agnen er levende fjordrejer, de ligger på bakken foran ham. Selve kroglinen er monteret med ca. 400 tjavser af 30-40 cm. Hvorpå man har bundet sine kroge. Der er 4 meter imellem krogene, så man kan nå at agne krogene mens man sejler.
De bliver opredt på en bakke med ca. 10 korkstrimler, hvorpå man fastgøre sine kroge, så der ikke opstår kludder i linen.

Pighvarre i Roskilde fjord

I sommeren 2011, var vi så heldige at få 30.000 stk. Små pighvarre til udsætning i vores del af fjorden. De kom med lastbil, fra deres opdrætssted i jylland. I januar 2013, fik vi yderligere 2700 stk. som var mærkede. Hvis du fanger en pighvar med mærke, så skal det sendes til DTU Aqua i Charlottenlund og du vil derefter få sendt en chek på 100 kr.
Skulle du have spørgsmål eller informationer vedr. pighvarrens vandring, så er du velkommen til at kontakte foreningen.
Her ankommer de små Pighvarre
Pighvarrene er på størrelse med en 5 krone
To af foreningens ildsjæle har igen to år fisket med en specielruse, tre forskellige steder i vores nær-område, for at se om der er føde nok til pighvarrene.